Video

Cu Apolodor spre Kaliakra

Regatei  internaţională, moşită cu un an în urmă  de mai mulţi entuziaşti români şi bulgari, cu ocazia Cupei Dobrogei, la veliere sportive mici, a ajuns la soroc.

În Marina Eforie Nord, miercuri 11 iunie au început  să sosească  yachturile cu vele din Bulgaria şi din alte porturi româneşti. Multe dintre ele veneau de la alte competiţii şi din porturi mai îndepărtate decât Balchik sau Varna. La scurgerea timpului acordat înscrierilor, la secretariatul  competiţiei  am putut contabiliza 43 de bărci cu pavilioane diverse: german, italian, bulgar,britanic şi român. Printre atâtea bărci, nota exotică a dat-o “Corsarul” lui Matei Stanei, un oldtimer din lemn cu două catarge, bine întreţinut şi cochet, cu vele bune şi un echipaj de iubitori de yachting.

IMG_1404

Despre naşterea acestei regate, unul dintre “mentori”, prof. Dan Mihăescu, a descris travaliul într-un articol publicat în “Magazin Nautic”. Marina Eforie Nord, loc predestinat unor astfel de competiţii a găzduit în acvatoriul şi anexele special aranjate, partea din competiţia din România. Nu pot trece mai departe fără a menţiona eforturile lui Bogdan Grădinaru şi ale Magdei Ion pentru ca Marina Eforie Nord să fie fără cusur la ora ceremoniei de deschidere, onorată de prezenţa ministrului Tineretului şi Sportului, marea campioană Gabriela Szabo, președintele  Federației Române de Yachting, Robert Penciu, oficialităţi locale, români, bulgari şi ziarişti, şase televiziuni locale şi naţionale (TV DiGI 24 HD, partener media), Agenţia Naţională de Presă AGERPRES – partener media, deasemenea. Nu prea am înţeles ce rol a avut domnul Lucian Mândruţă la festivitatea de deschidere a regatei, având în vedere că domnia sa trebuia să fie în rândul concurenţilor, nefiind menţionat printre cei patru organizatori. Fără îndoială că şi  numărul mare de competitori, din echipajele velierelor, participante peste200 deveişti, a dat greutate competiţiei. Iulia Fulicea proprietara şi skipperul  yachtului Simina, fiind gravidă cu abdomenul vizibil crescut, nu a vrut să rateze această competiţie. Primele două regate au avut loc în rada Eforiei, cu un vânt de S-SE, puterea  1 Bft. Startul a fost dat cu un semnal sonor anemic de fluier, la ora menţionată în intructiunile de cursa, cu amendamentul  lungimii traseului în funcţie de viteza vântului. În anumite ţări, la cursele mari, se foloseşte pentru start un tun de mic calibru sau chiar o armă de vânătoare. Oricum semnalul vizual primează în faţă semnalului sonor având în vedere diferenţa de viteză de propagare. Prognoza era de vânt slab, neîncurajatoare pentru organizatori, dar totuşi regatele sau desfăşurat onorabil. Pentru privitorii de la  mal a fost un evantai plăcut alcătuit din culorile spinakerelor şi al velelor.  Ar fi fost neplăcut să nu fie vânt. Atâtea bărci, oameni şi bani cheltuiţi, fără “propulsorul” necesar  velierelor. Nici nu vreau să mă gândesc, dar se poate întâmpla.

dstoenciu-7495

Regata a treia, offshore pe distanţă  Eforie-Balchik, a pus la încercare skipperii şi echipajele. La travers de Şabla vântul a “căzut” (în limbaj profan, s-a oprit) şi a început să plouă cu averse. Deci fără propulsie şi fără vizibilitate, până la capul Kaliakra a fost un chin. Apoi vânt slab dela sud, navigaţie cu viteză mică şi în volte. De la Cap Kaliakra la Balchik mai este şi un curent cam la jumătate de milă de mal. În conditiil de întuneric  şi ploaie singurele ajutoare au fost chartplotterele sau alte instrumente cu GPS sau radare. Bărcile din Clasa Racer, datorită vitezei mult superioare celor din Clasa Cruiser sau Rally au putut sosi în timpul limita dat de instrucţiuni. La Clasa Cruiser o mulţime nu sau încadrat în timpul limita încasând în clasament DNF(did not finished). Unii au intrat în Portul Balchik în zorii zilei. Într-un  cuvânt a fost o regată destul de dură.

155_4093

IMG_1506

Au urmat alte două regate în rada Portului Balchik, unde Neptun (zeul mărilor) a avut în grijă regata şi concurenţii  au avut parte de vânt, puţin mai slab decât în rada Eforie, dar comitetul de cursă a putut da startul. Aici sau mai adăugat câteva veliere bulgăreşti care nu au putut veni la Eforie. Regatele au fost placate şi nu au mai solicitat foarte tare echipajele.

Seara toată lumea a fost condusă  la ceremonia de premiere a câştigătorilor, la Kaliakria Resort (o staţiune elegantă între Balchik şi Kavarna), pe malul mării, ca invitaţi ai Morski Klub Balchik şi ai lui Angel  Lingorski, organizatorii bulgari ai evenimentului sportiv.

IMG_1408

Medaliaţii Regatei  Internaţionale Poseidon-Kaliakria Cup – 2014 sunt:

Clasa Racer   1 – Wind Walker (GBR ), skipper Miros lav Stanev  /Bulgaria

2 – Incognito        (ROU)      “        Magdalena Ion  /  România

3 – Life                   (ROU)      “        Sorin Iorga        /          “

Clasa Cruiser  1 –Phoenix           (BUL)       “        V. Nikolov        /     Bulgaria

2 – Bonvi              (ITA)          “       S. Lupaşcu      /      România

3 – Nord Burgas  (BUL)         “       G.Kaloianov   /      Bulgaria

Clasa Rally     1 – Mistral            (BUL)         “       I. Marinov      /           “

2 – Deva                 (BUL)         “      K.Yalnazov      /           “

3 – Sea Adventure(BUL)         “      R.Hristov        /            “

 

Trebuie să remarc  echipajul bărcii Wind Walker datorită manevrelor corecte, sincronizate şi foarte rapide. Se vede că sunt rodaţi în multe regate. Dealtfel ei au venit în concurs, ca şi echipajul de pe Petra, direct dela o regata mare, de la Istanbul.

dstoenciu-7461

Ca încheiere, trebuie să menţionez eforturile de mediatizare ale Clubului Nautic Român, Agerspres, Mediafax şi  DIGi 24. Au transmis de la  regata, din România şi din Bulgaria : Pro TV, Antena 1, Digi 24 TV, Neptun TV şi Litoral TV. Ziariştii şi echipele de televiziune au avut la dispoziţie  prin  grija Black Sea Sailing o şalupă mare şi puternică pe toată perioada competiţiei în România şi Bulgaria.Câte minute au fost difuzate de la regate, este o altă poveste, bine şi aşa, având în vedere că mulţimea telespectatorilor este interesată de fotbal, unde finalitatea este simplă, mingea intră în plasa porţii şi este mare fericire. Exprim părerea că oraşul Constanţa ar putea avea ambarcaţiuni şi echipaje care să-l  reprezinte în astfel de competiţii, neîndrăznind să pomenesc de Marina Militară Română (care are barcă).

Comitetul de cursa mixt, format din bulgari şi români, a lucrat într-o concordie perfectă. Juriul a judecat  trei proteste conform  “Regulamentului  ISAF 2013-2016”

Felicitări tuturor participanţilor,organizatori şi competitori !

Foto: Daniel Stoenciu, Dan Mihăescu, Octavian Țacu

Articol: Prof. Octavian ȚACU

 
 

Canale TV